Warning: ini_set() has been disabled for security reasons in /home/astileu/public_html/system/library/session.php on line 8Warning: ini_set() has been disabled for security reasons in /home/astileu/public_html/system/library/session.php on line 9Warning: session_start(): Cannot send session cookie - headers already sent by (output started at /home/astileu/public_html/index.php:57) in /home/astileu/public_html/system/library/session.php on line 12Warning: session_start(): Cannot send session cache limiter - headers already sent (output started at /home/astileu/public_html/index.php:57) in /home/astileu/public_html/system/library/session.php on line 12 Primăria Aștileu | Istoricul localităţii

Istoricul localităţii


Prima atestaredocumentară

  • 1335 -Uskeleu - făcând parte din domeniile lui Czibak și Eszthary (Aștileu-Eskulo = loc de  jurământ localitatea în care s-a depus juramântul părtilor după acceptarea încuscririi lui Arpad, conducatorul ungurilor cu ducele Menumorut, prin căsătoria dintre un fiu al lui Arpad cu una dintre fiicele lui Menumorut)
  • 1341 - este amintit de Wskwlew -când fii lui Czibakfac o împărțire a moșiilor,lui Nicolae revenindu-i Wskwlew și Kesteg.
  • 1552 - conscrierea întocmită de habsburgi - atestă în Aștileu existența a șase porți aparținând văduvei Wollfgang Eszthary.
  • 1712 - satul aparțineFiscului regal, precum și lui Wollfgang Orosz
  • 1713 - 1719 - satul aparține lui Ștefan Barlok
  • 1720 - satul aparține lui Adam Boronkay


PEŞTERE

  • credem că denumirea dată în 1552 unei părți din Aștileul de Sus, ar fi desemnat de fapt localitatea care în 1692 s-a numit Peștere
  • 1692 - în conscrierea din anul 1692 satul Peștere apare ca o localitate pustie din vremuri imemorabile.
  • 1712 - 1713 - aparține Fiscului regal
  • 1719 - aparține lui Iosif Szenasy
  • 1753 - într-o conscriere este amintită existența a 18 familii de iobagi
  • 1902 - este amintit de Ureges (grota)
  • 1910 - la recensământul din anul 1910 - satul aparținea lui Korosbarlong

 

 

CHISTAG

  • prima atestare scrisă datează din anul 1075 - printr-un act de danie, redactat în limba latină, regele Geza II al Ungariei, dăruiește Mănăstirii Gran din Slovacia câteva sate din Bihor, între care și Chistagul (Willa Quest-villa = gospodărie, moșie, așezare; quest, questus = plânset, jelire, tânguire ;Chistag = satul plângerii)
  • 1220 - Chistagul este denumit într-un document Villa Questest
  • 1341 - într-o conscriere este amintit Kesteg - denumirea folosită de oficialitați, de unde s-a ajuns la Chistag, dată de baștinași.
  • 1692 - Chistagul este pustiu - în consrierea din 1692 apare ca fiind pustiu din vremuri memorabile
  • 1712 - satul aparține lui Ștefan Barlolc
  • 1713 - satul aparține principelui Andrei de Caolcea
  • 1719 - 1720 -satul aparține de Domeniul Episcopiei Romano - Catolice din Oradea


CĂLĂŢEA

  • 1475 - Kalotha - aparține familiei Csaky și Dragfiface apoi parte din domeniul Tețchea al familiei Czibak
  • 1752 - aparține văduvei W. Eszthary
  • 1692 - localitatea Calatea este omisă din conscrierea din acest an
  • 1712 - aparține Fiscului regal și lui Gheorghe Szenasy
  • 1712 - 1720 -o parte din satul Calatea apartine Fiscului, iar alta lui Sigismund și Iosif Szenasy
  • 1753 - într-o conscriere din acest an în Calatea este amintită existența a 10 familii de iobagi.

 

Cele 4 sate, avand fiecare statut de comună, au constituit Notariatul Cercual Peștere, pâna în 1950, când s-a trecut la organizarea teritorială pe comuna alcatuită din mai multe sate componente.

Înapoi